Jumat, 21 Februari 2014

DEFINISI SEJARAH PENDEKATAN PSIKOLOGI PENDIDIKAN



mtsnurulhuda12@yahoo.co.id
KONSEP ASAS PSIKOLOGI

1. Definisi

-       Berasal dari tamadun greek.
Dari perkataan ‘psyche’ iaitu jiwa
Dan ‘logos’ iaitu kajian mengenai sesuatu.

Kamus Dewan :
            Kajian mengenai proses mental dan pemikiran, berhubung
tingkahlaku manusia dan haiwan, pola pemikiran, perlakuan seseorang dan kebijaksanaan manusia.


2. Sejarah :

            2.1 Aliran Interaksionisme ( jasad & roh )
                       
                        Rene Descartes ( 1595-1650 )
o   manusia terdiri dari gabungan pemikiran dan badan atau
jasad dan roh.

            2.2 Aliran Empirisme ( jiwa manusia kosong )

                        John Locke (1632-1704)
-     konsep ‘tabula rasa’ iaitu jiwa manusia kosong semasa
dilahirkan.

            2.3 Aliran Strukturalisme

                        Wilhelm Wundt ( bapa psikologi )
-     Kajian mengenai pengalaman sedar.
3 kompenannya ialah :
sensasi – meliputi penglihatan, bunyi, bau,rasa
Imej      -  pengalaman tidak wujud e.r ingatan, peristiwa
Afektif   -  reaksi emosi e.g cinta, kasih sayang, bahagia,
                Cemburu.

            2.4 Aliran Functionalisme
                
Willian James ( ahli psikologi Amerika pertama )
-     Menekan pengalaman sedar dan tingkah laku.
Manusia mengguna minda untuk berfikir dan menghasilkan tingkahlaku.


            2.5 Aliran Behaviourisme (tingkah laku )

                  J.B Watson ( 1878-1958 )
- mengatakan psikologi ialah ilmu yang mengkaji tingkahlaku manusia yang nyata.
- Dikenali juga sebagai Aliran associationism.
- mengkaji kaitan mental antara dua peristiwa.
- kajian tingkahlaku manusia dan menolak kerohanian.
- tujuan psikologi untuk menghurai, menerang, meramal,
  dan kawal tingkahlaku.

            2.6 Aliran Tingkahlaku Gestalt

                        - manusia mempersepsi dunia secara keseluruhan.

            2.7 Aliran Humanistik

                  Abraham Maslow ( 1908-1970 )
- menekankan cara pemikiran, pengamatan, serta interpretasi
  individu tentang sesuatu peristiwa.
                        - bertanggungjawab terhadap tindakannya.
                        - individu mempunyai keperluan untuk mengembang potensi.
                        - konsep pemunuhan kendiri.
                    
          2.8 Aliran Kognitif ( pemikiran )
            - mengkaji pemikiran manusia, persepsi, penanggapan, kognisi,
  metakognisi, kemiran berfikir kritis dan kreatif, kemahiran
  belajar, motivasi.

          2.9 Aliran Konstruktivisme ( fahaman binaan )

            - bagaimana individu membina kefahaman terhadap bahan yang
  mereka pelajari.
                     - untuk kaedah mengajar matematik dan sains.


3. PENDEKATAN

    3.1 Pendekatan Behaviorisme ( tingkahlaku )

                     J.B Watson
   - memberi tumpuan kepada tingkahlaku yang boleh dilihat
    secara nyata dan tidak nyata.
   - tingkahlaku seseorang dipengaruhi oleh persekitaran dan
     bukan unsur dalaman.

Ivan Pavlov
                        - Konsep Pelaziman Klasik ‘kajian atas anjing’
                        - perkaitan antara ransangan dengan gerakbalas air liur.

                     E.L Thorndike
                        - Teori Pelaziman Cuba Jaya
                        - berkaitan ganjaran & denda


3.2 Pendekatan Psikoanalitik

                     Sigmund Freud
                        - tingkahlaku dipengaruhi oleh proses psikologi tidak sedar.
                        - tingkahlaku berdasarkan konflik dalaman,dorongan dan
                        kemahuan serta motif tidak sedar.
                       
                        - 3 struktur psikik :
                          
                        Id
                            – sumber dorongan dan nafsu yang primitif dan diwarisi,
                                mementing diri sendiri serta tidak ada pengaruh dunia
                                luar.

                         Ego
                                    – cuba mengawal dorongan dan desakan primitif agar
                                    mengikut kehendak persekitaran
                                    -   berpandu kepada prinsip realiti.

                        Superego
                                    – sumber asal suara hati.
                                    - boleh membeza yang baik dan buruk.
                                    - memegang peranan penting dalam hal consience
                                    - id dan superego yang kuat menguasai ego menjadi
                                  konflik dalaman.

3.3 Pendekatan Kognitivisme

                   - pemerhatian kepada pemikiran manusia seperti persepsi,
                   penanggapan, kognisi, metakognisi, kemahiran berfikir kritis
                   dan kreatif, kemahiran belajar dan motivasi.
3.4 Pendekatan Humanistik

                     Abraham Maslow ( 1970 )
                     - manusia adalah individu yang bebas dan baik untuk
                     berkembang dengan sasaran untuk dicapai.
                     - bertindak kerana kemahuan dan keperluan.
                     -manusia tidak pernah berpuas hati.

                     Roger ( 1956)
                     - Manusia sentiasa cuba memahami diri, mempengaruhi,
                     mengawal perlakuan diri.
                     - manusia dilahirkan dengan kecenderungan untuk
                     kesempurnaan.

3.5 Pendekatan Biologi

                     - peranan sistem saraf bertanggungjawab mengawal pemikiran
                     dan pergerakan manusia.
                     - dikenali sebagai pendekatan Biomedik or Model Penyakit


4. PSIKOLOGI PENDIDIKAN

     DEFINISI :

                     Psikologi :
                     Kajian mengenai tingkahlaku dan pemikiran individu serta  
                   kumpulan individu secara sistematik.          

                     Pendidikan :
                     Proses mengembangkan kemahiran dan potensi individu dalam
                   bidang tertentu.


                     Bank & Thomson 1995 :
                     Psikologi    -  ilmu yang mengkaji tingkahlaku manusia.
                     Pendidikan – profesion yang mengkaji dan membina metodologi
                                         atau pendekatan pengajaran dan pembelajaran.

                     Borich dan Tombari 1997 :
                     Psikologi Pendidikan – disiplin yang memfokus kajiannya kepada
                   pengetahuan teoritekal dan empirikal mengenai pengajaran dan
                   pembelajaran.


     TAFSIRAN :
                 Psikologi Pendidikan – kajian mengenai tingkahlaku manusia
               dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.


     Tugas Ahli Psikologi Pendidikan:
                 Mengaplikasi prinsip psikologi kepada pendidikan sepanjang
               kerjaya, mengkaji pelajar, proses belajar dan strategi pengajaran
               untuk meningkatkan pembelajaran.

    Tugas Psikologi Pendidikan :
                 Untuk memahami tingkahlaku pelajar dalam proses pengajaran
               dan pembelajaran dan meramalkan tingkahlaku gantian untuk
               mengawal tingkahlaku tersebut.

                 Abd.Majid Mohd.Isa & Rahil Mahyudin, 1997
                 Matlamat psikologi ada 4 bidang iaitu :

                 1. Memerihal    2. Menerangkan       3. Mengawal 4. Meramal



5. KEPENTINGAN PP KEPADA GURU

                     1. boleh memahami tingkahlaku pelajar dan membantu mereka
                       memahami diri sendiri.
                         - dapat merancang objektif dan matlamat pembelajaran.

                     2. dapat meramal tingkahlaku yang digemari pelajar.
                          - merancang peneguhan untuk mengawal mereka.

                     3. kajian tentang perkembangan dan pertumbuhan manusia.
                          - guru tahu tahap pelajarnya.

                     4. boleh cipta soal selidik berkaitan pelajar.
                          - guru dapat menyediakan program yang sesuai.

                     5. menjalankan penyelidikan berkaitan isu pendidikan.
                          - dapat membantu masalah pelajar.

                     6. membantu guru memahami persenoliti dan konsep kendiri
                       pelajar.